Under sommaren är fakturabedragarna extra aktiva samtidigt som många i den ordinarie personalen är lediga. Det är därför viktigt att ha tydliga rutiner för era fakturabetalningar.

Svensk Handel har sammanställt några tips för företag som vill undvika att bli lurade av bluffakturor.

  • Ta fram en uppdaterad leverantörslista över företagets samtliga godkända leverantörer.
  • Acceptera inte fakturor, eller påstådda avtal, från företag som inte finns på leverantörslistan.
  • Förbered ett standardbrev där okända fakturor bestrids och avtalsunderlaget efterfrågas. Det kan semesterpersonalen använda för att undvika att bluffakturor går till inkasso och Kronofogden.
  • Instruera personalen att aldrig acceptera någon form av inspelning via telefon samt att inte ingå några avtal under semesterperioden. Samtliga sådana ärenden kan vänta till efter semestern.
  • Visa personalen hur de hittar blufföretag på www.svenskhandel.se/varningslistan.

Varningslistan varnar bland annat för bluffakturor, men också för företag med oseriösa försäljningsmetoder eller för erbjudanden och utskick som kan uppfattas som vilseledande.
Att ett namn saknas på listan är dock ingen garanti för att verksamheten är seriös, var därför alltid vaksam!